Kraty regałowe zazwyczaj wykorzystuje się w halach magazynowych posiadających regały paletowe. Służą jako wypełnienie w magazynach, halach wysokiego składowania i innych tego typu pomieszczeniach.
Kraty regałowe stanowią rozwiązanie wykorzystujące kraty zgrzewane lub wciskane i funkcjonują w charakterze wypełnienia regałów w pomieszczeniach magazynowych. Ich charakterystyczny element stanowi obramowanie umieszczone na zakończeniach płaskowników nośnych, które produkuje się z wykorzystaniem kątownika lub wydłużonego obramowania.
Kraty regałowe zgrzewane powstają w wyniku połączenia płaskowników nośnych oraz prętów poprzecznych skręcanych z wykorzystaniem techniki zgrzewania oporowego. Wymiary prętów zależne są od grubości płaskowników i mają od 5 mm do 6 mm średnicy. Podczas gdy funkcja płaskowników nośnych polega na przenoszeniu obciążenia naciskającego kratę, pręty skręcane odpowiadają za stabilność oraz właściwe rozłożenie tych pierwszych. Obramowanie tego rodzaju krat występuje w postaci płaskownika o grubości i wysokości zastosowanego płaskownika nośnego.
Z kolei kraty wciskane wykonane są ze stali i stanowią wypełnienie zróżnicowanych konstrukcji. Wykorzystywane w różnych gałęziach przemysłu, pełnią m.in. funkcję wypełnienia regałów magazynowych, a także pomostów komunikacyjnych, podestów roboczych czy osłon dla kanałów.
Wykonane z połączenia płaskowników nośnych i poprzecznych, stanowią stabilną i wytrzymałą konstrukcję, która może przenosić obciążenia niezależnie od ich rozłożenia. Ich dodatkową zaletą jest fakt, że obok funkcjonalności cechują się również niską ceną.
Kraty tego rodzaju powstają poprzez połączenie płaskownika poprzecznego z płaskownikiem nośnym z wykorzystaniem metody prasowania – skutkuje ona uzyskaniem stabilnego wciśnięcia unieruchamiającego płaskowniki w danym rozkładzie.
Wykorzystywane w kratach regałowych kątowniki muszą posiadać wysokość dorównującą wysokości ścianki płaskownika nośnego; mogą być do nich przyspawane jedno- lub wielostronnie. Możliwe zastosowanie wydłużonego obramowania na końcach płaskowników nośnych w celu zapobieżenia zsuwaniu się kraty.